woensdag 5 november 2014

19 september 1982 liep de Callenburgh aan de grond in Den Helder waardoor dit voor mij de laatste reis aan boord van de Callenburgh was.

Na het zomerverlof werd van 23 augustus tot 19 september aan de eskaderreis deelgenomen met daarin de oefening Silver Nut en de NAVO-oefening Northern Wedding. Ik was daarvoor bevorderd tot sergeant maar in verband met een tekort aan korporaals gevraagd door te blijven varen. Op de laatste (vrijdag) avond op zee werd er nog even flink gefeest. Onze boordhelicopter was die vrijdag al afgevlogen naar MVK de Kooy en ook wij van de BVP konden de laatste avond op zee flink vieren.
Ik weet het niet meer zeker maar er werd een verjaardag gevierd, waarschijnlijk van de chef BVP, Freek Prins, want we waren uitgenodigd in de gouden bal. De drank smaakte prima en omdat we trek kregen ging ik de gamelle in om wat aardappels te bakken. Van Freek had ik geleerd om er ook wat kaas op te doen dus een stuk kaas gevonden en uiteindelijk een mes om te snijden. Dit was een groot uitbeen mes en naar later bleek pas geslepen. Met al die drank ging het dus fout en sneed ik in mijn hand. Het bloedde flink en vanuit de gamelle riep ik om aflossing omdat ik naar de ziekenboeg moest. De mannen aan de bar dachten echter dat ik een grapje maakte en met tomaten ketchup bezig was. Grote lol dus totdat ze eindelijk door kregen dat het ernstig was.
Ik dus naar de ziekenboeg voor een groot aantal hechtingen. Het ergste was dat toen ik terug kwam de aardappels op waren, ze hadden natuurlijk niets voor me bewaard.

De volgende morgen had ik dus geen haast en stond rustig onder de douche met mijn hand opzij om mijn hand droog te houden toen het schip opeens heel raar begon te stuiteren en de verlichting uitviel en alles stil werd. Ondanks mijn handicap was ik toch behoorlijk snel boven.

Toen bleek dat tijdens het binnenlopen van de Helderse marinehaven het schip in zeer dichte mist teveel aan de westzijde van de lichtenlijn  raakte en enkele meters over de bodem schoof waardoor de sonardome en de schroefbladen werden beschadigd. Dit had grote gevolgen voor het vaarprogramma en lag het schip van 27 september tot 6 oktober op de Rijkswerf in dok VI voor reparatie. Zonder schroeven werd het schip die dag vleugellam langs steiger 18 afgemeerd.

Op naar het volgende schip maar weer dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten