maandag 20 oktober 2014

Eskaderreis 1982. Onderweg richting Nederlandse antillen worden we ingezet voor een reddingsactie, een griekse tanker in tweeen gebroken.

Hieronder het verhaal gekopieerd uit het boek Fly Right Fly Lynx (36 jaar Westland Lynx)





Zo zag het schip eruit voordat het voer als MS Victory.


Om de BVP van de Callenburgh niets tekort te doen deze foto want helaas geen foto's van deze BVP in het boek.
Op de foto CBVP Freek Prins, KPLWDV Koos de Boer, KPLWDV Peter Kool, MATRTDV Terry van der Woude, KPLTDV Peter van de Reep en MATRTDV Peter Bleeker.


De rustige oversteek werd dus plotseling afgebroken en er werd dus zo snel mogelijk gevaren in hoge golven van wel twintig meter met windkracht 12.
In de buurt van de tanker gekomen moest de helicopter uit de hangaar naar de spot op het helidek worden gereden. De lieren en de lessingen waren niet voldoende om de heli vrij te houden van de hangaardeuren door de slagzij die het schip maakte als gevolg van de koers. Dus werd de hulp in geroepen van de dekdienst die dan ook geweldig hebben geholpen met de bevestiging van vierlopers aan een kant van de heli.
Het was ongelooflijk te zien hoe de heli al schuivend in het midden van het dek werd gehouden.
Dat er dan ook geen ongelukken zijn gebeurd met het vlieggereed maken van de heli was een wonder.
Daarna moesten ook de bladen  worden gespreid en de hekken geklapt in dat zware weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten